Zaalhockey

Zaalhockey informatie
De afgelopen jaren is zaalhockey bij MHC Udenhout uitgegroeid tot een zeer aantrekkelijke manier om de lange winterstop mee door te komen. Zaalhockey staat bekend om het snelle, technische maar ook tactische spel. In de winterse maanden zorgt de zaalhockeycompetitie voor een geweldige sfeer in de gezellige sporthallen van Brabant! Zaalhockey wordt in de periode van
begin december tot eind februari gespeeld. Zowel de jeugd als de senioren spelen op zaterdag en zondag. De tijdstippen variëren van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Thuiswedstrijden speelt MHC Udenhout over het algemeen in de Roomley. Op dit moment bestaat de zaalhockeycommissie van MHC Udenhout uit Angela Kabalt, Susan van Gastel en Jeannette Derksen.

Training
MHC Udenhout biedt ook trainingsmogelijkheden. Voor trainingen kunnen we voornamelijk terecht in De Roomley. De teams trainen ca. 3/4 keer in de zaal. Mocht er als team behoefte zijn aan meer trainingen, dan is het mogelijk om dit zelf te regelen op eigen kosten van het team bij een van de sporthallen in de regio.

Competitie
De eerste wedstrijden worden begin december gespeeld, aansluitend aan de veldcompetitie. De competitie eindigt halverwege februari. Dit verschilt per team. Het wedstrijdschema en de locaties worden bekend gemaakt zodra MHC Udenhout het schema van de KNHB heeft ontvangen. Publicatie vanuit de bond is gepland half november. Senioren en jeugdteams spelen een dubbele competitie in een poule van 5 of 7 teams. Ieder team speelt dus 8 of 12 wedstrijden. De wedstrijden worden gespeeld in drieluiken en duren 2 x 20 minuten. Teams spelen telkens twee wedstrijden op één dag. Het kan zijn dat er in een weekend twee wedstrijddagen gespeeld worden, maar het kan ook zijn dat een team een heel weekend vrij is. Wedstrijden vangen aan tussen zaterdagochtend en zondagavond. Thuiswedstrijden worden meestal gespeeld in de Roomley. De achttallen spelen in een poule van vijf. Ze spelen 1 x thuis en 3 x uit in een blok van 4 wedstrijden die 25 minuten duren met een pauze van 5 minuten. Ook deze teams spelen 6 tegen 6.

Voor de zestallen is er geen competitie.

Het wedstrijdschema is vanaf half november terug te vinden in LISA.

Aanmelden
Inschrijving kan door aan te melden via de Lisa-app. De inschrijving sluit rond half september

Contributie wordt jaarlijks vastgesteld in de ALV en bij aanmelding geeft u tevens akkoord voor automatische afschrijving.

Coaches
Het verschil tussen zaal- en veldhockey beperkt zich niet tot de grootte van het veld, van het team en de aanwezigheid van balken. Ook bijvoorbeeld de strafcorner en het uitverdedigen vergen een hele andere techniek en tactiek van de spelers en dus ook van de coach. Een coach moet in ieder geval zeer regelmatig de standenmotor bekijken in verband met mogelijke wijzigingen in het wedstrijdschema.

Zaalwachten
Gedurende de competitie zijn er verschillende zaalwachten actief. De zaalwacht leidt op wedstrijddagen alles in goede banen. De zaalwacht hoeft géén verstand van hockey te hebben. Voor aanvang van het zaalseizoen krijgen de ouders van de teams een informatiemail met schema wanneer ze ingedeeld zijn om zaalwacht te zijn.

Afgelasting
Het kan altijd gebeuren dat een wedstrijd of speeldag afgelast moet worden, bijvoorbeeld vanwege noodweer. De bond kan voor het gehele district een afgelasting aankondigen. Dit wordt dan z.s.m. doorgegeven en ook op www.knhb.nl is dit terug te vinden. Bovendien zal de zaalhockeycommissie betreffende coaches op de hoogte brengen bij een afgelasting van de bond.

Zaalhockeycommissie
De zaalhockeycommissie coördineert alle activiteiten op het gebied van zaalhockey: trainingen, trainingslocaties, wedstrijden en zaalwachten. Mail je vragen voor de zaalhockeycommissie naar

Materiaal en outfit

Zaalhockeyers zijn verplicht om een bitje, scheenbeschermers, zaalschoenen en een zaalhockeyhandschoen te dragen. Keepers moeten speciale riempjes om de klompen dragen, omdat de metalen gespjes van hun legguards schade kunnen maken aan de zaalvloer.

In de zaal wordt met een zaalstick gespeeld. Deze is platter dan een veldstick. Ook moet elke speler een zaalhockeyhandschoen dragen. Met zaalhockey zit je veel lager, en dus veel meer met je hand op de grond.

Onze trotse sponsoren